Cita-cita: Kemampuan dan Kesungguhan

10:33 PM
Pasanglah impian setinggi langit dan bawalah realistik bersama. Tajuk hujah saya pada malam ini ialah "Cita-cita: Sejauh manakah kemampuan dan kesungguhan kita?"


      Dalam banyak2 cita-cita, apakah cita-cita yang simple, semua orang mahu tapi susah untuk dicapai? SAYA MAHU BERJAYA!

     'Berjaya' adalah satu benda yang subjektif: lain orang lain perspektifnya. Tapi, apa2 benda pun yang seseorang mau dan akhirnya dia dapat, maka perkara itu dikira sebagai KEJAYAAN
   Semua orang nak jadi itulah, nak jadi inilah, tapi dah cukupkah usaha tuh? Atau cuma sekadar hangat2 taik ayam?


      Jadi pertama sekali sebelum sampai nekad tuh, fikir balik:
  "Eh, betulkah aku nak jadi Superman nih?" 
"Tapi.. aku tak nak pakai spender kat luarlah, so nak jadi Iron Man lah"
(contoh je, sekadar gambaran)
      Kalau dah target, pastikan cita-cita itu correspond dengan ability anda. Tiada ability? Yang penting ada rasa minat.
"Aku nak jadi Iron Man sebab aku tahan pakai baju besi tuh. Walaupun aku tak boleh terbang, tapi aku boleh belajar kan?"

      Masa dulu, aku pun ada banyak cita-cita tapi semua berganti mengikut keadaan semasa aku. Tendency aku lebih kepada komputer dan biologi, so kena pilihlah program yang berkaitan ngan result yang cukup sesuai.
      Target lah apa sahaja yang korang mahukan, tapi pastikan relevan ngan apa yang korang ada sekarang. Nak beli baju RM10 tapi ada duit RM5 je, baik simpan je lah hasrat tuh. Kemahuan tetap kemahuan tapi biar bertempat :)


p/s: sama2lah kita perbaiki diri.. Insyallah.. :)

No comments:

Ceritera. Powered by Blogger.