Kos Pertanian: Apa Kata Mereka?

9:52 AM
    Habis STPM, matrik atau asasi tiba masanya untuk menyemak keputusan UPU, rasa nervous tapi yakin boleh dapat kos yang diingini tup-tup "TAHNIAH ANDA TELAH DITAWARKAN PROGRAM HGXX DI UMS"... PERTANIAN?? Nak ketawa sebab dapat masuk IPTA pun tak dapat bersuara, nak menangis sebab dapat kos pertanian pun airmata tak keluar. Hey what in the world is this?! I never applied agriculture before, aarghhhh!!!

    Lepas tuh mula berbagi hati "kalau terima tapi tak suka susah jugak, tapi kalau tolak dan apply tmpt lain tp belum konfem dpt tawaran lagi naya" 
Parents (bukan smua) pulak berkata: Alahai anak aku nih dapat pertanian pulak, malulah kat si polan ngan si polan sebab anak diaorang semua doktor dan engineer
Kata masyarakat luar: Dapat pertanian? Ok ke kos tuh? Macam out of market, dahlah tak femes.

   Kalau masih terfikir2 juga.. dibawah ini aku sertakan confession2 drp senior2 FPL mengenai kos pertanian ini, moga membuka mata. Soalan ini ditujukan daripada kawan seAsasi aku dulu, ini kata mereka: 







    Kalau aku sendiri pertanian adalah pilihan kedua aku selepas sains komputer, tapi aku tetap terima kos ini dengan hati terbuka sebab aku tahu masa depan selepas aku graduate nanti. Walaupun ada ahli keluarga yg seakan2 memandang sinis pada kos ini, tapi pertanian bukan setakat bercucuk tanam, kalau ya kenapa tak wujudkan saja ijazah menombak sawit, menoreh getah? Kalau itulah masa depan dalam bidang pertanian. 

    Tapi tidak, universiti wujudkan kos pertanian because it is something else, kulitnya sendiri adalah isi kepada buahnya, tidak terhad, tiada yang tersisa.

P.s minta maaf kpd senior2, kena tayang screenshot utk kesahihan (wah, semua senior HG36 baru perasan)

No comments:

Ceritera. Powered by Blogger.